Zona Illahi

Hidup ini, semua pekerjaan, amal dan tugas yang kita lakukan tidak kira apapun perbuatan kita semuanya harus dilorongkan pada lorong ibadah kepada Allah.
Harus pastikan semuanya berada di dalam zon yang betul.
Zon ibadah lillah.
Tanggungjawab dan amanah yang kita laksanakan itu juga adalah ibadah. Dan, Allah tidak akan memberikan taklifan itu bagi hamba yang tidak mampu, bagi hamba yang doif.
Kerana Allah Maha Bijaksana dalam menilai kemampuan setiap hambaNya.
Cuma sahaja, kita kadang-kadang jadi tak tersedar kan bahawa seluruh hidup kita ini adalah ibadah semata-mata kepada Allah.
Ibadah yang pada masyarakat umumnya mereka memandang pada ibadah secara zahir sahaja, solat di masjid, berzikir, baca al-Quran dan sebagainya.
Sedangkan apapun yang kita buat, belajar, tolong orang, tengok tv, dengar muzik juga termasuk ibadah jika semuanya disandarkan kepada Allah, jika niatnya adalah semata kerana Allah.
Apatah lagi amanah yang kita pikul.
Tidak kira apapun jawatan yang kita semua pegang, jadi Ketua, Timbalan, Setiausaha, Guru hatta pekerjaan sebagai penyapu sampah sekalipun jika kita dapat sentiasa ‘sedar’ bahawa ia adalah ibadah kepada Allah, maka pastinya kita akan sentiasa ingin mengerjakan ia dengan sebaiknya.
Sepertimana kita solat untuk dapatkan redha Allah, maka begitu jugalah dengan tugas dan amanah itu.
Sepertimana ikhlas dan khusyuknya dalam solat menjadi syarat diterima ibadah, maka begitu jugalah kita harus sentiasa pastikan tulusnya niat dan bersungguh-sungguh dalam melaksanakan taklifan yang kita pikul.

Semoga senantiasa kita dalam jalan dan ridhonya.

Jadi yang Pertama Berkomentar

Tinggalkan Balasan